Bepakopių pavarų dėžių jau 100 000!

Šiandien tvirtai galime pasakyti, kad 1995 m. tarptautinėje parodoje „Agritechnica“ pristatytame pirmajame, serijinei gamybai visiškai parengtame, žemės ūkio darbams skirtame traktoriuje „Fendt Favorit 926 Vario“, buvo įdiegta viena iš trijų didžiausių inovacijų traktorių gamyboje per visą jo istoriją – bepakopė pavarų dėžė Vario. Tik dyzelinis variklis, trijų taškų pakabinimo sistema ir bepakopė pavarų dėžė nulėmė esmines permainas traktoriaus konstrukcijoje ir valdyme.

Šiandien vokiečių kompanija „Fendt“ yra pagaminusi per 100 000 bepakopių pavarų dėžių. Palyginimui, ZF yra pagaminusi pusę tiek. Kokia Vario sėkmės istorija?

Patento, išduoto 1977 m., istorijos tęsinys

Daugiausiai paplitusios, efektyviausios bepakopės pavarų dėžės „Fendt Vario ML“ autoriumi laikomas Hansas Maršalas (Hans Marschall). Tačiau „Fendt“ projektas Continuously Variable Transmission materializuotas vadovaujant Robertui Honzekui (Robert Honzek).

Tokia, kokia šiandien yra transmisijos projektavimo darbai pradėti 1987 m. Tačiau nereikia pamiršti, kad principinę bepakopės pavarų dėžės schemą 1977 m. užpatentavo H. Maršalas, anuomet kompanijoje „Fendt“ dirbęs vairuojamųjų ašių ir įrangos vyriausiuoju specialistu.

Jaunas ir ambicingas „Fendt“ inžinierius pirmasis iškėlė mintį suprojektuoti bepakopę traktoriaus transmisiją, sudarytą iš ypač didelės galios hidrostatinio kontūro ir bepakopį reguliavimą atliekančios mechaninės dalies.

Tikrasis bepakopis greičio reguliavimas (nenaudojant atskirus greičių diapazonus perjungiančių daugiadiskių šlapiojo tipo sankabų) yra įmanomas tik naudojant sudėtingą galios išskaidymo į atskirus srautus (mechaninį ir hidrostatinį) įrenginį. Svarbiausias iššūkis, vėliau tekęs konstruktoriams, buvo didžiausio mazgo efektyvumo užtikrinimas visame greičių diapazone.

Sprendimas rastas panaudojus trimašinę (siurblys-du hidrovarikliai) hidrostatinę sistemą. Joje sumontuotos hidraulinės mašinos su pasviraisiais (iki 45 laipsn.) blokais. Sistemoje numatytas 500 bar darbinis slėgis. Nė vienas kitas gamintojas panašaus projekto tuo metu nevykdė, juolab neįtarė jį vykdant „Fendt“.

Deja, H. Maršalui aštuntojo dešimtmečio pabaigoje užpatentavus principinę bepakopės pavarų dėžės schemą „Fendt“, dėl įtemptos situacijos rinkoje, reikiamų išteklių tolesniam projekto vystymui neskyrė. Tačiau konstruktorius tikėjo idėja, darbus tęsdamas namuose. Būtent čia pagamintas pirmasis bepakopės pavarų dėžės maketas.

Projektavimas, gamyba ir pirmieji bandymai

80-ųjų pradžioje koncepcija buvo patvirtinta. Beliko ją įgyvendinti. Profesorius Alfredas Štroppelis (Alfred Stroppel), „Fendt“ tyrimų skyriaus vadovas, uždegė žalią šviesą hidrostatinės transmisijos projektui.

Pirmojo prototipo – hidrostatinės transmisijos stendiniai bandymai buvo nelauktai pozityvūs. Tai buvo įrodymas, kad H. Maršalo pasirinktas sprendimo būdas teisingas.

Antrasis transmisijos Vario prototipas, šįkart sumontuotas į „Fendt Favorit 600“ serijos traktorių, išbandytas gamyklos prieigose. Dabar sunku pasakyti, kiek kartų jam teko vilkti pakrautą sunkią priekabą į 1005 m virš jūros lygio iškilusią Auerbergo aukštikalnę, visai greta Marktoberdorfo. Pavarų dėžė, kurios paprasčiausiai nebuvo su kuo palyginti, veikė gerai. Jos baziniai konstrukciniai sprendimai visiškai pasiteisino atliekant pirmąsias praktines užduotis.

1988 m. „Fendt“ vadovybė priėmė istorinį šiai vokiečių kompanijai sprendimą ruošti bepakopę pavarų dėžę Vario serijinei gamybai. Darbas pavestas trijų jaunų inžinierių grupei, iš kurių atsakinguoju paskirtas R. Honzekas.

R. Honzekas po daugelio metų prisiminė: „Bepakopis greičio reguliavimas, kuriuo rėmėsi Vario koncepcija, buvo toks naujas ir neįprastas, kad juo abejota net pačioje kompanijoje. Tačiau mes nuo pat pradžių tikėjome, jog atvertėme naują „Fendt“ istorijos puslapį. Gamykloje mūsų kitaip nei „Jugend forscht“ (Vokietijos jaunųjų mokslininkų konkursas) nevadino“.

Likimas taip lėmė, kad H. Maršalas grupėje teišdirbo 3 mėnesius. Talentingas konstruktorius jau tuomet sunkiai sirgo vėžiu. Jis mirė 1989 m. rugpjūčio 5 d., eidamas 53 metus, taip ir neišvydęs pirmojo serijinio „Fendt Vario“ traktoriaus.

„Fendt Vario“ transmisija kompanijos viduje žinoma indeksu ML, reiškiančiu „Marschall Leistungsverzweigung“ (t. y. H. Maršalo suprojektuotas galios skaidymo į srautus mechanizmas). Projektavimo darbams įsibėgėjant komandą papildė dar du specialistai. Konsultantu šiame darbe pasitelkta „Fendt“ inžinierių taryba.

Viskas, kas buvo susiję su transmisijos projektavimu buvo laikoma didžiausioje paslaptyje.

Kad ir kaip šiandien atrodytų keista, „Fendt“ kartu su partneriais lygiagrečiai tęsė ir įprastų hidromechaninių pavarų dėžių 500-osios ir 800-osios serijos traktoriams projektavimą.

Būsimosios Vario pavarų dėžės brėžinių ir maketų neturėjo pamatyti joks gamykloje viešintis pašalinis žmogus, juolab iš transmisijas gaminančių kompanijų!

Labiausiai intriguoja faktas, kad nei specialistai, nei landūs žurnalistai per visą bepakopės pavarų dėžės projektavimo, rengimo gamybai bei bandymų ciklą, neaptiko nė menkiausios užuominos apie konstruktorių biure slapta vykdomus darbus. Kiekvienas, turėjęs priėjimą prie šios paslapties, saugojo ją.

Atsižvelgiant į tai, pirmųjų traktorių bandymams pasirinktas žemės ūkio kooperatyvas Čekijoje, visai greta Lenkijos sienos. Beje, šį sprendimą priėmė iš čia kilęs projekto vadovas R. Honzekas. Čia buvo galima netrukdomai, toli nuo pašalinių akių dirbti bandomaisiais „Fendt Vario“ traktoriais, kurie išoriškai niekuo nesiskyrė nuo tuometinių Favorit 800 modelių.

Pirmuosius bandymus su žemės dirbimo agregatais lydėjo didelė įtampa. Ar Vario pateisins lūkesčius? Ar ištvers dideles, ilgalaikes apkrovas? R. Honzekas prisimena: „Mūsų daugelio metų rezultato likimas sprendėsi čia, lauke. Traktoriai dirbo taip gerai, kaip mes tikėjomės. Tai jausmas, kurį mes prisiminsime ilgai, kurio neįmanoma pakartoti“.

Pirmieji bandymai aiškiai parodė, kad degalų sąnaudos, esant bepakopiam greičio reguliavimui, yra mažesnės nei naudojant pakopinę hidromechaninę pavarų dėžę. Sunku buvo nepastebėti ir išaugusio traktoriaus našumo. „Tai buvo metas, kada miegojome mažai, kada keldavomės ir užmigdavome su ta pačia mintimi galvoje. Net per atostogas mes su šeimomis vykome į Čekiją ir pasikeisdami, trimis pamainomis, be atvangos ginėme bandomuosius traktorius“ – prisimena R. Honzekas.

„Fendt Vario ML“ – referencinė bepakopė pavarų dėžė

Atsižvelgdami į bandymų rezultatus inžinieriai išskyrė dvi bepakopės pavarų dėžės dalis: funkcinę ir valdymo. Iki 1994 m. pabaigos abi jas darsyk patobulino.

Vario koncepcija numatė, kad greičio valdymas ir važiavimo krypties keitimas turi būti atliekamas maksimaliai paprastai. Taigi sprendimas – daugiafunkcinė Vario svirtelė – piršosi savaime.

Savo ruožtu „Fendt“ vadovybė numatė bepakopę pavarų dėžę Vario įrengti flagmane – galingiausiame, 260 AG pajėgumo Favorit 900 serijos traktoriuje. Konstruktoriams teko užduotis dar kartą perprojektuoti mazgą, nes ankstesnė bazinė konstrukcija buvo numatyta 230 AG pajėgumo traktoriams.

1995 m. Hanoveryje, Vokietijoje vykusią didžiausią žemės ūkio mašinų ir technologijų parodą „Agritechnica“ apskriejo sensacinga žinia – pirmasis traktorius su bepakope pavarų dėže! Nustebo visi: ir žemdirbiai, ir specialistai. Žingeidesni net lindo po traktoriumi – ar neslypi čia apgaulė?

R. Honzekas pasakoja, kad po parodos jam teko skaityti pranešimus gausiose konferencijose Vokietijoje ir už jos ribų. Daugelis net pripažintų transmisijų ekspertų „Fendt Vario“ konstrukciją vertino skeptiškai, demonstratyviai purtydami galvas. „Niekas netikėjo dideliu transmisijos efektyvumu“ – prisimena „Fendt“ CVT grupės vadovas.

Ateities traktorius tik su bepakopiu greičio reguliavimu!

Šiandien niekas iš specialistų neabejoja, kad ateities traktorius bus tik su bepakopiu greičio reguliavimu. Naują pavarų dėžę įvertino ir žemdirbiai. Įvertino „Fendt Vario“ tiek, kad net sutrinka persėdę į kitą traktorių su įprastine pakopine hidromechanine pavarų dėže.

Fendt Vario ML“ efektyvumą įvertino visi nepriklausomi ekspertai (pavyzdžiui, DLG – Vokietijos žemės ūkio sąjunga), kurie tik reiškė norą ją ištirti. Ir visų įvertinimai – puikūs.

„Fendt Vario ML“ – tai vienintelė pavarų dėžė, sulaukusi tokio plataus pripažinimo.

Šiandien kompanija „Fendt“ yra PIRMOJI ir VIENINTELĖ, kurios VISUOSE gaminamuose traktorių modeliuose, apimančiuose nuo 60 AG iki 370 AG diapazoną, naudojamos TIK BEPAKOPĖS PAVARŲ DĖŽĖS.

„Fendt Vario“ įvertinimai:

  • 1995 m. – SIMA (aukso medalis);
  • 1997 m. – „Agritechnica 1997“, „Verona“ (aukso medaliai), „Techagro“ (Didysis Prizas), „Metų traktoriaus 1997“ titulas;
  • 1999 m. – Agritechnica 1999“ (sidabro medalis);
  • 2001 m. – FIMA 2001 (aukščiausias įvertinimas), SIMA 2001 (aukso medalis);
  • 2003 m. – „Metų traktoriaus 2003“ titulas, pagaminta 30 tūkst. Vario transmisijų;
  • 2004 m. – „Metų mašinos 2004“ titulas;
  • 2005 m. – „Agritechnica 2005“ (aukso medalis), „reddot“ įvertinimas už pramoninį dizainą;
  • 2007 m. – „Agritechnica 2007“ (sidabro medalis), „Demopark 2007“ (aukso medalis), „Designpreis 2007“, pagaminta 50 tūkst. Vario transmisijų
  • 2009 m. – „Agritechnica 2009“ (sidabro medalis), SIMA 2009 (sidabro medalis), „Metų specialiosios paskirties traktorius“.

Pagal R. Honzek pasakojimą parengė Dainius Šišlavas

Dalintis:

Share on facebook
Share on linkedin